W związku z wątpliwościami dotyczącymi rocznego rozliczenia ulgi prorodzinnej, przede wszystkim na dzieci uczące się lub studiujące do ukończenia 25. roku życia, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że:
Zasady korzystania z ulgi rodzinnej reguluje art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Od dnia 1 stycznia 2009 r. ulga przybrała formułę miesięcznego odliczenia. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, tj. 92, 67 zł miesięcznie na każde dziecko.
Małżonkowie wychowujący dzieci powinni pamiętać, że roczna kwota odliczenia dotyczy łącznie obojga rodziców. Zasada ta dotyczy także opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Przysługującą im roczną kwotę odliczenia mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnie ustalonej proporcji.
Należy pamiętać, iż przepis art. 27f ust. 3 ustawy PIT, dotyczący podziału miesięcznego odliczenia na dni, obejmuje wyłączcie sytuacje, gdy w trakcie miesiąca dziecko zostaje przekazane spod opieki rodziców pod opiekę innej osoby, albo do rodziny zastępczej. Zasada ta nie dotyczy rodziców, którzy osobno wychowują dzieci. Zatem liczba dni, podczas których jeden z rodziców faktycznie opiekował się dzieckiem nie wpływa na miesięczną kwotę odliczenia.
Z ulgi tej mogą skorzystać także osoby wychowujące pełnoletnie dzieci (do ukończenia 25 roku życia), pod warunkiem, że dzieci te uczą się lub studiują (także za granicą) oraz że w roku podatkowym, którego dotyczy odliczenie, nie uzyskały dochodów opodatkowanych według skali podatkowej lub z kapitałów pieniężnych opodatkowanych przy zastosowaniu 19% stawki w łącznej wysokości przekraczającej 3.089 zł. Fakt otrzymywania przez dziecko renty nie pozbawia prawa do ulgi.
Niewątpliwie osoba kończąca pewien etap swojego kształcenia formalnie przestaje być uczniem określonej szkoły z chwilą otrzymania świadectwa. Jednakże osoba, która zamierza kontynuować naukę, z chwilą ukończenia szkoły nie traci automatycznie statusu osoby uczącej się.
Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż osoby, które formalnie kończą szkołę, a następnie podejmują naukę z początkiem roku szkolnego w innej szkole systemu oświaty lub z początkiem roku akademickiego w szkole wyższej, należy traktować jako osoby uczące się w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ewentualna decyzja co do zaprzestania dalszej nauki zapada często dopiero wtedy, gdy ostatecznie zamykane są procesy rekrutacyjne do szkół i szkół wyższych, tj. w miesiącu wrześniu. Stąd uczniowie ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych do tego czasu powinni być traktowani jako osoby uczące się w szkole w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym należy uznać, iż w przypadku:
1) uczniów kontynuujących naukę w szkole ulga przysługuje za wszystkie miesiące roku podatkowego,
2) maturzysty, który nie kontynuuje nauki ulga przysługuje także za miesiące wakacyjne,
3) maturzysty, który podejmuje naukę w szkole wyższej ulga przysługuje za wszystkie miesiące roku podatkowego,
4) studentów kształcących się w dwóch etapach (studia licencjackie i magisterskie) ulga ta przysługuje za wszystkie miesiące roku podatkowego w sytuacji, gdy student po zdaniu egzaminu został zakwalifikowany na studia magisterskie.
Jeżeli jednak studia nie są kontynuowane lub występuje przerwa (na przykład student nie od razu podejmuje kolejny etap studiów), to ulga przysługuje tylko za miesiące nauki włącznie z miesiącem, w którym został złożony egzamin dyplomowy.
(Źródło: Ministerstwo Finansów)