emeryt a prawa autorskie
-
- Posty: 39
- Rejestracja: 15 kwie 2010, o 19:43
emeryt a prawa autorskie
Witam mój znajomy emeryt pisał artykuły dla zus w zwiazku z tym dostał pit 11 jako źródła dochodu prawa autorskie dochód 1725,22, brak kosztów uzyskania na pit potrącona zaliczka na podatek 311. Mam pytanko czy zus jako pracodawca prawidłowo rozliczył ten dochód czy powinny być potrącone koszty uzyskania od tego dochodu czy nie?
Re: emeryt a prawa autorskie
IMHO - koszty uzyskania jak najbardziej.
W jakiej wysokości?
Ano, zależy
1437/ZI/423/186A/AM/05
Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek
(..)
Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:
- zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000r. Nr 14 poz.176 z późn. zm.) koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzenia przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Powołany wyżej przepis ustawy podatkowej uzależnia skorzystanie z 50% kosztów uzyskania przychodów od tego, czy dany rezultat pracy stanowi podmiot prawa autorskiego w rozumieniu art.1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2000r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.).
Zgodnie z przepisami art.1 ust.1 cytowanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór).
Z oczywistych względów nie każde dzieło, powstałe w wyniku wykonania umowy o dzieło, spełnia przesłanki utworu. Przyjęty pogląd głosi, iż o ile element świadomości tworzenia utworu nie powinien stanowić o przyznaniu ochrony autorskoprawnej, to warunkiem koniecznym przyznania takiej ochrony jest posiadanie przez utwór indywidualnego piętna jego twórcy. Twórca w czasie tworzenia dzieła powinien dysponować swobodą w kształtowaniu treści i formy tego utworu, zaś sam utwór musi wyróżniać się twórczym charakterem, cechującym się tym, że rezultat jest zawsze pierwszy, niepowtarzalny, w przeciwieństwie np. do pracy mechanicznej, którą cechuje pewna rutyna i powtarzalność efektów. Każde dzieło winno być zatem rozpatrywane, z punktu widzenia spełnienia przez nie cech utworu, odrębnie z uwzględnieniem właściwego dla niego stanu faktycznego. W sytuacji gdy konkretny efekt pracy stanowi utwór, z umowy zawartej z twórcą powinno wyraźnie wynikać, iż dokonuje on przeniesienia majątkowych praw autorskich na zamawiającego lub udziela mu licencji wyłącznej bądź niewyłącznej.
Jeżeli zatem dzieło powstałe w wyniku wykonania zawartych umów o dzieło spełnia przesłanki utworu w rozumieniu cytowanej wyżej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wówczas ma Pani prawo zastosować 50% kosztów uzyskania przychodów.
(..)
W jakiej wysokości?
Ano, zależy
1437/ZI/423/186A/AM/05
Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek
(..)
Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:
- zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000r. Nr 14 poz.176 z późn. zm.) koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzenia przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Powołany wyżej przepis ustawy podatkowej uzależnia skorzystanie z 50% kosztów uzyskania przychodów od tego, czy dany rezultat pracy stanowi podmiot prawa autorskiego w rozumieniu art.1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2000r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.).
Zgodnie z przepisami art.1 ust.1 cytowanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór).
Z oczywistych względów nie każde dzieło, powstałe w wyniku wykonania umowy o dzieło, spełnia przesłanki utworu. Przyjęty pogląd głosi, iż o ile element świadomości tworzenia utworu nie powinien stanowić o przyznaniu ochrony autorskoprawnej, to warunkiem koniecznym przyznania takiej ochrony jest posiadanie przez utwór indywidualnego piętna jego twórcy. Twórca w czasie tworzenia dzieła powinien dysponować swobodą w kształtowaniu treści i formy tego utworu, zaś sam utwór musi wyróżniać się twórczym charakterem, cechującym się tym, że rezultat jest zawsze pierwszy, niepowtarzalny, w przeciwieństwie np. do pracy mechanicznej, którą cechuje pewna rutyna i powtarzalność efektów. Każde dzieło winno być zatem rozpatrywane, z punktu widzenia spełnienia przez nie cech utworu, odrębnie z uwzględnieniem właściwego dla niego stanu faktycznego. W sytuacji gdy konkretny efekt pracy stanowi utwór, z umowy zawartej z twórcą powinno wyraźnie wynikać, iż dokonuje on przeniesienia majątkowych praw autorskich na zamawiającego lub udziela mu licencji wyłącznej bądź niewyłącznej.
Jeżeli zatem dzieło powstałe w wyniku wykonania zawartych umów o dzieło spełnia przesłanki utworu w rozumieniu cytowanej wyżej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wówczas ma Pani prawo zastosować 50% kosztów uzyskania przychodów.
(..)